22.4.06

YTHS:ltä sai vapauden

Päätin rahapulassani ja omantunnontuskissani (rahan pummaaminen vanhemmilta on paha) hakea hoitoa palovammoihini muualta kuin yksityisellä. Terveyskeskuksessa jonottamiseen olisi mennyt tunteja, mutta YTHS:llä sairaanhoitajalle pääsi melko lailla heti. Kyllä kannatti.

Yksityisellä minulle on kerrottu, että haavoihin on tehtävä sidoksia, jotka estävät minua mm. käymästä suihkussa. YTHS:n ihanan tädin ensimmäinen neuvo oli mennä suihkuun. Haavat ovat kuulemma parantuneet niin hyvin, että mitään sidoksia ei enää tarvita, vaan pärjään ihan mainiosti ilmankin. Riittää, että rasvaa haavat yöksi. Ja tämä vapautus tuli ilmaiseksi. Olin onnesta vähintään soikea. Tähän loppui steriilissä ympäristössä ramppaaminen, valtavat laskut ja suihkuttomuus. Minä olen vapaa jälleen!

Olen hämmentynyt sinisilmäisyydestäni. Miten voi olla mahdollista, että sain yksityiseltä täysin erilaiset hoito-ohjeet kuin YTHS:ltä? Mielenkiintoista oli myös se, että YTHS:llä minua pidettiin selkeämmin osallisena omiin palovammoihini kuin Koskiklinikalla. Sain repiä vanhat sidokset pois itse ja sanoa mielipiteeni siitä, miltä ne näyttävät. Minulle annettiin hoito-ohjeet, eikä vain käsketty käymään hoidettavana, kuten yksityisellä.

Oli myös puoluevaltuuskunnan kokous. Poriin oli vaikea päästä, koska sinne ei kulkenut invakelpoisia junia. Mutta onneksi sain kyydin puoluetoverilta, joten pääsin katsomaan tuulivoimalaa ja käymään mielenkiintoisia keskusteluja. Tuulimyllyt ovat ihania, eivät lainkaan meluisia tai rumia. Niihin tutustuakseen ei tarvitse suojavaatteita, vaan niitä voi mennä suoraan halaamaan ilman minkäänlaista vaaraa.

Tänä iltana kävin teatterissa. Näty oli onnistunut maailman parhaan kirjan dramatisoinnissa niin hyvin, että voisin jopa antaa joitain pisteitä. Vielä enemmän niitä tulisi, jos Pontius Pilatus olisi päässyt mukaan ihan kunnolla. Ja jos ruudullinen mies olisi todella ollut ruudullinen.

Ei kommentteja: