18.4.06

kunnon ihmiset sairastavat lomalla

Olin sunnuntaiaamuna niin huonossa kunnossa, että kirjoitin viimeisen tahtoni ruutupaperille. Se ei ollut mielestäni kohtuuton ollenkaan: polttohautaus Kalevankankaalle, hyvät bileet ja muistokirjoitus Kynnys-lehteen. Kuoleman ajatteleminen silloin tällöin on terveellistä.

Mutta sitten olo parani. En kuolekaan, ainakaan tähän flunssaan. Viimeinen tahto on silti hyvä olla paperilla, jos jotain sattuu. Älkääkä syyttäkö minua ilottomuudesta. Minä olen tällä hetkellä iloisimmillani pitkään aikaan. Ellei pääsiäisen lääkehumalaa lasketa.

Nyt olen voimieni tunnossa. Työ on ihanaa. Vielä vähän väsyttää, joten saatan jättää valtuustoryhmän väliin. Paluu naistenlehtien turhuudesta älyllisesti vetävän Popovin pariin tuntui niin hyvältä, että purskahtaa itkuun. Popov ei tyrkytä mitään, vaan tarkastelee neuvostoelämää erilaisten sattumusten kautta. Aina en pysy ollenkaan mukana, mutta siinä se pointti onkin. Elämässä ei aina tajua, mutta silti haluaa jostain käsittämättömän voimakkaasta syystä roikkua mukana. Luin myös tukun uutisia ja Hesariakin, mutta niistä ei nyt sen enempää.

Kirjastontäti piti kakusta. Pohdimme kaikenlaisia asioita: miehiä, äitejä, leikkimistä, liikuntaa ja etunimiä. Minä löysin vihdoinkin sellaisia tytönnimiä, jotka voisin kuvitella tyttärelleni. Kerroin hänelle, kuinka kateellinen olen vanhemmilleni, jotka näkivät Tigerbombsin yksityisellä keikalla läheltä ja hyvässä vireessä. Myönnän, että jos tämänkin ajan olisi käyttänyt maailman pelastamiseen, olisimme jo vähän pidemmällä.

Lukioaikainen paras kaverini odottaa neljättä lastaan. Hänellä on kohta neljä alle kouluikäistä lasta. En olisi uskonut silloin joskus, että elämämme menevät näin eri tavoilla. Hänen elämänsä on mennyt silloisten suunnitelmien mukaan, minun ihan toisin. Minä ajattelin nimittäin ryhtyä historian opettajaksi ja vetäytyä iltaisin lukemaan venäläisiä romaaneja kissan kanssa sohvalle. Ystäväni on tavallaan päässyt perille, rakentanut pysyvyyttä elämäänsä. Minulle taas elämän suuri opetus on ollut se, ettei mikään pysy. Sillä jos asiat ei muutu, niiden merkitykset muuttuvat. Joka hetki.

Ei kommentteja: